Але найбільше  я любив, коли Павлуша, чистячи мідяну посуду гущею з ґрисового квасу, але  роблячи щось інше, оповідав казки, або всякі небилиці. Розкажу одну з них, якої  мені не доводилося читати в етнографічних матеріалах.  
  Коли Бог  створив всякі народи, то апостол Петро каже:  
  – Господи, ти  не створив ще поляка. 
  Господь взяв  за хвіст пса, що йшов коло них, вдарив ним об землю, то
  вискочив пан Земницький, вдарив об дуба, вискочив пан Дубинський і т. д. 
  – Ще, Господи,  немає молдована, – сказав апостол Петро. 
  Господь вдарив  ногою в тварючий балиґ (кізяк), що лежав на дорозі,
  вигукнувши: 
  – Скали  (вставай), румуне! 
  То з нього  вискочив румун і, вклонившись, сказав: 
  – Ші (що)  требуй, Жупане? 
  Найбільше нам  подобалися оповідання про кацапів-розбійників та про вовків. 
  Нас не так  лякали оповідання про вовків, як про розбійників-кацапів, бо
  нас малими раз-у-раз усі лякали кацапом з ножакою, коли ми бувало безпричинно  зноровимось, і ми, лягаючи спати, раз-у-раз заглядали під ліжко – чи нема там  часом бородатого кацапа в червоній сорочці з колодачем в руці. Такі кацапи,  старовіри із села Плоскої Тирашпільського повіту, їздили по селах, скуповуючи  кури та садову овоч, а на жнива вони часом приїздили десятками підвід, всі  бородаті і вбрані в червоне, в чорних 
  повстяних брилях.  
  Одного разу ми  так налякалися, що я й досі не забув того. Якось вночі, коли батька не було  вдома, а Павлуша ще не прийшов з дому, куди він щовечора ходив, ми прокинулись  від тітчиного крику. Вона, відчинивши кватирку, кричала до сторожі “ґвалт”. 
  Ми, діти, з  нянькою, збилися в купку і, тремтячи зі страху, почули, що собаки страшно  в’їдають, а хтось гупає в надвірні двері, наче обухом чи довбнею. Ми певні  були, що то добиваються страшні кацапи-розбійники. На тітчин крик прибіг із  другого кінця садиби сторож, а потім і Павлуша. Виявилось, що наш пес, никаючи  вночі, надибав в ґанку глек від молока і встромив туди голову. Не можучи її  витягнути, він
  з переляку бився глечиком то об двері, то об дощані стіни ґанку, а нам здавалось,  що то хтось розбиває двері. Роздивившись в чім діло, Павлуша розбив палицею  глек, і  наляканий пес побіг з череп’яним нашийником, а за ним здивовані  собаки. 
  …Приїздили до  нас на жнива і страшні пелехаті хотинці, “раяни” (від турецького “рая”),  повбирані у все біле, полотняне, підперезані широкими чересами, з довгими по  плечі волоссям, підстриженим на чолі, але ми їх не боялись, бо знали, що то  “свої люди”. 
  ...Згадалась  мені тоді Павлушина наука: “Коли знаєш, що винуватий кацап,
  то не давай йому говорити, а бий, бо вибрешеться, а коли наш – то дай йому
  говорити, він ще більше на себе наговорить”. 
Чикаленко Є. Спогади. 1861 – 1907. – Нью-Йорк:  Українська вільна академія наук у США, 1955. – Сс. 44 – 45, 49, 62.
   |