Я уважно перечитав передмову до 2-го тому  “Подєбрадського полку” Армії УНР”. Ви, пане Романе, чітко сформували новий  підхід до етики наукових досліджень з історії України. Справді, офіційні  науковці часом залишають поза увагою долі “простих людей”. Для таких науковців  коротка згадка в біографії “пройшов всі походи війська у рр. 1919 – 1920” чи  “учасник захоплення Вознесенська у квітні 1920” може мало важити в порівнянні з  причетністю іншої особи до Центральної Ради чи апарату Директорії...  
  Ви вдало перенесли акцент на енциклопедичну  каталогізацію усіх (!) учасників українського руху, де почесне місце повинні  посідати ті, хто тримав зброю у руках.  
  Сакральними для національної пам’яті повинні  бути імена не лише вояків, а й пастушків-розвідників, сестер милосердя,  матерів, які благословляли хлопців йти у смертельний похід, господарів, що  надавали свої хати для перепочинку захисників, годували їх, переховували...  
  Ви конкретно та яскраво виклали завдання  для нас, науковців. Ваша передмова – це справжній урок поводження з  персональними даними людей минулого з позиції відповідальності за історичну  справедливість і долю всього народу – “і мертвих, і живих, і ненарождених”! 
  Повторюсь: Ви виклали нові етичні вимоги до  історичних досліджень. Нехай  науковці  переймають Ваші стандарти! 
  Два томи “Подєбрадського полку” Армії УНР” – це  духовний пам’ятник нашому народові, що намагався визволитися з російської  неволі!  
  Зустрічі з людьми минулого невипадкові. Вони  притягують нас, а ми – їх. Сподіваюся, що ми всі зустрінемося на тому світі й  матимемо можливість дізнатися один про одного, “отримаємо відповіді на всі  запитання”, побуваємо на місцях битв. Якщо, звісно, заслужимо своєю працею! 
Тарас БЕДНАРЧИК, к. філос. наук 
Вінниця  |