 Поч. у ч. 11, 12 за 2023 р. та в 1,  3 за 2024 р.    ...У цей час, одночасно з продовольчою кризою в СРСР, була проведена хвиля  арештів серед інтелігенції. В Україні тоді зазнали репресій Михайло і Богдан  Горині, Святослав Караванський, Панас Заливаха, Валентин Мороз і багато інших.    Ми з дружиною готували свого Натанчика до першого класу, навчаючи його  читати, писати, рахувати і т. д. – по-російськи, бо української школи в Ялті,  як і в усьому Криму, не було. Наступ на все українське не припинявся ні на  секунду, і я, впадаючи в депресію з цього приводу, у глибині душі вважав себе,  Олексія Нирка і тих два десятки ялтинських капелян-бандуристів останніми  “могіканами” української культури на Південному березі Криму.    Аж тут 16 – 19 листопада 1966 р. відбувся 5-й з’їзд письменників України,  на якому вперше було порушено питання відродження української мови і культури,  доведених радянською владою до повного занепаду. Особливе враження на з’їзді  справила смілива доповідь Олеся Гончара. Матеріали з’їзду письменників вийшли  окремою книгою. Я купив її і прочитав на одному диханні. Й ожив духом.    1967 року Олексій Федорович передав мені машинописні праці Івана Дзюби  “Інтернаціоналізм чи русифікація?” та Михайла Брайчевського “Приєднання чи  возз’єднання?”. Я зі стиснутими зубами читав про трьохсотлітні втрати,  приниження, випробування України у ведмежих обіймах “старшого брата”. Після  цього натхненно грав на бандурі:  Світе тихий, краю милий, моя  Україно!    За що тебе сплюндровано, за що,  мамо, гинеш?  А тим часом Ялтинська капела бандуристів стала помітним явищем у  культурному житті курортної Ялти. “Курортная газета” 31 січня 1967 р. помістила  фотографію ялтинських бандуристів разом із статтею “Звучат родные песни” про  творчий доробок Олексія Федоровича Нирка і мистецьку майстерність капели. 27  червня того ж року ця сама газета знову відзначила успішний виступ Ялтинської  капели бандуристів на “святі Пісні та Праці”, а в наступні роки рідко який  номер кримської і республіканської преси був без інформації про успіхи Олексія  Федоровича Нирка на бандурній ниві Криму.    У вересні 1983 р. керівник Ялтинської капели бандуристів ім. Степана  Руданського Олексій Нирко в статусі науковця-дослідника кобзарського мистецтва  брав участь у ІХ Міжнародному з’їзді славістів, який проводився в Музеї  народної архітектури і побуту Української РСР. За домовленістю з дирекцією  музею Олексій Федорович запросив мене і мою малолітню доню Олесю виступити на  етнографічному ярмарку з нашою, не раз уже випробуваною в Ялті, програмою  “Козацький колорит”.     10 – 11 вересня по декілька годин серед ярмаркового велелюддя я виконував  на бандурі козацьких пісень, а доня поперемінно час від часу декламувала вірші  Тараса Шевченка й Степана Руданського на козацьку тематику. Тоді відбулося наше  з Олексієм Федоровичем знайомство з істориком і бандуристом Анатолієм Гришиним.  Воно мало продовження в справі подальшої самоорганізації кобзарів України і  відродженні традиційного кобзарювання. Через мою байдужість до фотографування  про наш перший приїзд із моєю бандурою до Києва залишилась на згадку тільки  “Почесна грамота” від дирекції Музею, у якій, на жаль, про участь Олесі не  згадано…    Далі буде.  Остап КІНДРАЧУК, бандурист    м. Ялта, Крим    Примітка. Ось уривок з листа ялтинського бандуриста Остапа  Кіндрачука до Романа Коваля від 17 квітня 2024 р.: “Ще я сьогодні  кобзарював на ялтинській Набережній і планую грати всі наступні дні, бо сам  собі колись дав обіт – зустріти свій смертний час з бандурою в руках так, як  його зустрічали козаки з шаблею в руці чи інші наші захисники з іншою зброєю!  Отже, якщо я граю, значить – живий-здоровий!!! Такий мій спосіб життя!”  На світлині – Олексій Нирко (у верхньому ряду), нижче – Остап Кіндрачук.      |